dinsdag 21 september 2010

MIND magazine // uitleg 3 beelden

Beeld // 1
De eerste fotografische voorstelling laat zien dat iedereen huilt; mannen, vrouwen, kinderen, in andere landen/culturen, zelfs getekende mensen, vroeger en nu.
Door gebruik te maken van meerdere beelden laat ik de emotie ‘huilen’ zien, je kunt er ook niet aan af lezen waarom de mensen huilen, alleen dat ze huilen. En dat het dus mag.
Zwart-wit zorgt voor een kloppende eenheid tussen de verschillende figuren; huilen is de overeenkomst, niet alle verschillen tussen de mensen.

Beeld // 2
Het tweede fotografische beeld laat slechts een huilend persoon zien. Ik heb gekozen voor een jong meisje, wat meer van vroeger (zwart-wit ook weer). De MIND magazine lezeres is een vrouw van tussen de 30 en 45 jaar, en die zijn allemaal dat jonge meisje geweest. Huilen alsof je leven er van af hangt. En waarom? Alleen omdat je misschien geen snoepje kreeg, of omdat je nieuwe fiets vies was geworden, of papa en mama waren een beetje boos omdat je iets stouts had gedaan. Traaaanen met tuiten. En daarna was het weer klaar.
Kleine kinderen voelen nog niet de druk dat huilen (in gezelschap) not-done is. Maar zoals eerder omschreven, dat wordt ons wel aangeleerd. Wat de schrijver met de tekst wil laten zien is dat het juist wel mag, omdat je dan die negatieve gevoelens erkent en daarna weer door kunt. Dus even die herinnering aan vroeger ophalen, dat je ontzettend huilde en dat alles daarna weer goed was.

Beeld // 3
Even over een andere boeg, een illustratief beeld. Het beeld laat een jonge vrouw zien (de MIND magazine lezeres) die huilt, een emotie laat zien. Door de abstractie wordt je niet sip van het beeld, en kun je je als lezeres misschien toch met haar vergelijken.
De hele uitstraling van het tijdschrift is een redelijk rustige en consistente lay-out, koppen zijn meestal oranje of groen, en de beelden zijn foto’s van (mensen in) een rustieke, natuurlijke omgeving, of illustraties die niet te veel schreeuwen, maar vaak to the point zijn. Daarom voor deze illustratie gekozen, en niet zo’n (semi-)hippe illustratie met veel tierelantijntjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten