n.a.v. ons gesprek vorige week moest ik natuurlijk even drastisch gaan nadenken. Ik heb het er ook met Toine Post over gehad, hij gaf me ook nog het voorbeeld van iemand die passende schilderijen zocht voor op filmsets, dit is ook een vorm van beeldredactie. Dat maakt het natuurlijk weer wel allemaal wat breder... maar ik wil het nu nog even niet zo breed zoeken.
Omdat het mij (nu!) vooral belangrijk lijkt meer kennis op te doen van grafische vormgeving/lay-out heb ik 2 ideeën, maar ik ben benieuwd of je hier achter zou kunnen staan, aangezien het iets anders is dan de oorspronkelijke opdracht van het manifest.
1) De illustraties die ik maak voor het experiment (lino's, voor kookboeken) verwerken waarbij ik dus tekst met beeld ga combineren, waarbij de nadruk ligt op een consistente lay-out m.b.t. (a) cover (b) inhoudsopgave (c) uitgewerkt recept.
2) 'Tijdschrift beginnen' met bijv. 3/4/5 (?) spreads waarbij ik dus speel met beeld & tekst (onderwerp zou bijv. 'nieuwe jonge illustratoren' kunnen zijn), met dus weer een consistente lay-out.
Punt hierbij is dus dat ik geen 'database' maak van welke illustratoren ik zou 'inhuren' zoals je in je voorbeeld vorige week aangaf, maar in mijn ogen is het nu nog even belangrijker meer kennis van opmaak/lay-out op doe, met als doel dus het combineren van beeld met tekst, hoe die 2 op elkaar inwerken. Het manifest zou dus een soort kleine studie worden.
Ik ben inmiddels in het bezit van het boek 'Design en Lay-out: Grondbeginselen van de grafische vormgeving' van David Dabner, ik zou dat dit kwartaal als een soort 'studieboek' kunnen gebruiken om er meer over te leren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten