Gebruikmakend van het basisprincipe van de communicatiewetenschap, zal ik de relatie tussen de inhoud van de tekst en het beeld benaderen.
ZENDER - MEDIUM - ONTVANGER
Dit meest simpele communicatiemodel heeft echter vaak last van ‘ruis’. Dat zijn externe factoren die de communicatie bemoeilijken. Oorzaken van ruis kunnen zijn;
1] de communicatiestijl van de zender
2] externe geluiden
3] het communicatiemedium
4] de communicatiestijl van de ontvanger
Onder communicatiestijl wordt onder meer verstaan;
1] de gebruikte taal/woorden/beeld
2] het communicatiedoel
3] de transparantie van de communicatie
Om bij het begin te beginnen; dit model vertaald naar een praktische werkwijze;
1] tekst selecteren die ruimte geeft voor een andere beeld-interpretatie/benadering
2] korte samenvatting van de tekst
3] analyseren van de tekst; wat wil de schrijver duidelijk maken? Is het ernstig, is het met een knipoog bedoeld? Voor wie is de tekst bedoeld? Etc.
4] passend concept maken
5] functie van het beeld vaststellen; decoratief, interesse wekken, uitlokken tot.., moet het beeld je op een bepaalde manier triggeren?
6] op zoek naar beeld & toepassen
7] uitwerkingen naast elkaar leggen en onderzoeken
Geen opmerkingen:
Een reactie posten