vrijdag 17 september 2010

Communicatie & Werkwijze

Gebruikmakend van het basisprincipe van de communicatiewetenschap, zal ik de relatie tussen de inhoud van de tekst en het beeld benaderen.



ZENDER - MEDIUM - ONTVANGER


Dit meest simpele communicatiemodel heeft echter vaak last van ‘ruis’. Dat zijn externe factoren die de communicatie bemoeilijken. Oorzaken van ruis kunnen zijn;

1] de communicatiestijl van de zender
2] externe geluiden
3] het communicatiemedium
4] de communicatiestijl van de ontvanger

Onder communicatiestijl wordt onder meer verstaan;

1] de gebruikte taal/woorden/beeld
2] het communicatiedoel
3] de transparantie van de communicatie

Om bij het begin te beginnen; dit model vertaald naar een praktische werkwijze;

1] tekst selecteren die ruimte geeft voor een andere beeld-interpretatie/benadering
2] korte samenvatting van de tekst
3] analyseren van de tekst; wat wil de schrijver duidelijk maken? Is het ernstig, is het met een knipoog bedoeld? Voor wie is de tekst bedoeld? Etc.
4] passend concept maken
5] functie van het beeld vaststellen; decoratief, interesse wekken, uitlokken tot.., moet het beeld je op een bepaalde manier triggeren?
6] op zoek naar beeld & toepassen
7] uitwerkingen naast elkaar leggen en onderzoeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten